Home

Het erf

Parkeren

Impressie

Eten

Spellen

Prijs

Workshop of teamactiviteit

Contact

Historie

Huisregels

Algemene Voorwaarden

 

 

 

 

Spellen

Op de boerderij kan je een aantal spellen zoals bijvoorbeeld de voetbaltafel, de pingpongtafel, de basket etc gewoon gebruiken.
We hebben ook zelf Oud Hollandse spellen gemaakt die je kan huren:

- Evenwichtsrond
- Gatenkaas
- Tafelbiljart
- Hoefijzergooien
- Ringwerpen
- Behendigheidsspiraal
- Schaaktafel
- Kubbspel
- Zaklopen
- Touwtrekken
- Croquet
- Jenga
- Mikado

De huurpijs voor één spel is 5 euro, 5 spellen 20 euro en 35 euro voor alle 13 spellen.

(Het is leuk om teams te maken en die beurtelings tegen elkaar te laten spelen. Bij elk spel zijn dan bijvoorbeeld 5 punten te verdienen.)

Door naar beneden te scrollen vind je een foto van elk spel, uit welke onderdelen het spel bestaat en de spelregels.


Evenwichtsrond

4


Benodigdheden:
- 1 spelbord
- 2 dobbelstenen
- 27 houten blokken
- 2 rode houten blokken

Spelen
Het spel begint zonder een blok op het bord. Wie het hoogste gooit mag beginnen. De eerste persoon gooit een dobbelsteen. De persoon moet vervolgens een blokje plaatsen op het bord in de ring met het aantal ogen wat is gegooid. Vervolgens gooit de tweede persoon een dobbelsteen. Ook deze persoon plaatst een blokje op het bord in de ring met het aantal ogen van de worp. Vervolgens weer de eerste persoon etc etc etc. De winnaar is de persoon die het vaakst een blokje op het bord kan leggen zonder dat deze kantelt.

Gatenkaas


4

Benodigdheden:
- 1 speelbord met gaten en zandloper op draaischijf
- 1 roze touw met houten ring en 2 besturingsrondjes
- 1 rode bal

Spelen
De bedoeling is de rode bal bovenaan de gatenkaas te krijgen met behulp van de twee touwen. De winnaar is de persoon die dit het snelste kan.


Tafelbiljart

4


Benodigdheden:
- 1 witte tafel met stokken
- 1 witte bal

Spelen
Bij de start van het spel liggen de stokken tegen elkaar aan en ligt het balletje bovenaan. Door de stokken langzaam uit elkaar te trekken gaat het balletje rollen. Moeilijker dan je denkt. Bedoeling is het balletjes zover als mogelijk te laten rollen en in een gaatje te laten vallen. De winnaar is de persoon die het meeste aantal punten heeft gescoord.



Hoefijzerwerpen

4


Benodigdheden:
- 1 werpbak
- 6 hoefijzers

Spelen
Van te voren kan met elkaar worden afgesproken hoeveel beurten er achter elkaar mag worden gegooid. Elke persoon krijgt per beurt 6 hoefijzers om te werpen. Ligt een hoefijzer om het paaltje, dan geldt dat als 1 punt. De winnaar is degene met de meeste punten.



Ringwerpen

4


Benodigdheden:
- 1 ijzeren pinnen frame
- 8 houten ringen

Spelen
Van te voren kan worden afgesproken van hoever de ringen moeten worden gegooid. De winnaar is de persoon die de meeste punten bij elkaar weet te gooien.


Behendigheidspiraal

4


Benodigdheden:
- 1 doos met behendigheid spiraal en ring met werkende batterij

Spelen
Probeer het ringetje langs de spiraal te krijgen zonder dat het alarm af gaat. De persoon die het verste komt heeft gewonnen. Of, wanneer de afstand gelijk is, de snelste persoon.


Schaaktafel

4


Benodigdheden:
- 1 schaaktafel
- 1 schaakstukken: 16 per persoon, 8 pionnen, 2 paarden, 2 lopers, 2 torens, een dame en een koning.

Spelen
Net als gewoon schaak. Ken je de regels niet, vraag dan iemand om deze uit te leggen:-)


Kubbspel

4


Benodigdheden:
- 1 koning
- 10 houtblokken
- 6 werpstokken
- 6 stokjes om het veld te markeren

Spelen
5 Kubbs worden bij elk team (max 6 personen) op een rij naast mekaar geplaatst achteraan het speelveld, dat wordt afgebakend door de houten piketten. Het hele speelveld (de twee kampen samen dus) is officieel 8 meter lang en 4 meter breed. Eventueel kan je hiervan afwijken als je met iets jongere kinderen speelt. De koning wordt op het middelpunt van het speelterrein geplaatst.



Elk team werpt een stok. Het team wat het dichtst bij de koning gooit, zonder deze over te werpen, mag beginnen. Vanaf de achterlijn probeert team 1 met zijn 6 stokken de kubbs achteraan het terrein van team 2 om te gooien. Team 2 gooit nadien alle kubbs die omgegooid werden naar het kamp van team 1. Die moeten landen tussen de koning en de kubbs van team 1 (de koing moet blijven staan , anders verlies je het spel). Daar worden de kubbs recht gezet. Team 2 moet nu eerst hun eigen kubbs omgooien voordat ze op de kubbs van team 1 mogen gooien. Als het team 2 niet lukt om hun eigen kubbs om te gooien die in het veld staan van de tegenstander, dan mag de tegenstander vanaf dat moment vanaf die plek, net zo lang tot de kubb wel wordt omgegeooid. En zo gaat het voort, totdat alle kubbs van de tegenstander zijn omgegooid. Als laatse gooi je de koning om. Dan win je het spel.


Zaklopen

4


Benodigdheden:
- 4 zakken
- 4 pionnen
- 2 verkleed sets, bestaande uit elk een pet, sjaal, shirt, rok, jurk, schort, hesje

Spelen
Max. 4 deelnemers kleden zich aan en stappen in de zak. Ze springen tot de pion aan de overkant (of gaan er omheen en weer terug). De eerste die over de streep komgt is de winnaar.


Touwtrekken

4


Benodigdheden:
- 1 touw
- 2 pionnen

Spelen
Positioneer de vlag of doek op de streep in het midden. Geef het startsignaal en laat twee groepen aan het touw trekken. De groep die de vlag ter hoogte van de pion heeft getrokken heeft gewonnen.


Croquet

4


Benodigdheden:
- 3 houten sticks
- 4 houten ballen
- 2 begin en eind stokjes
- 9 dunne ijzeren poortjes

Spelen
Maak een leuk parcours met de poortjes. Plaats een paaltje 25 cm voor het eerste poortje en een paaltje ergens na het laatste poortje. Start bij het paaltje en sla om en om door de poortjes en eindig met de bal regen het laatste paaltje.



Jenga en Mikado

4


Jenga

Benodigdheden:
- 1 spel jenga (57 houten bouwstenen)


Spelen
Verzamel alle 54 Jenga-blokken en stapel ze in niveaus van drie naast elkaar langs hun lange zijde en in een rechte hoek ten opzichte van het vorige niveau.
Verwijder om de beurt één blok tegelijk van elk niveau behalve de bovenste laag en plaats het dan bovenop de toren. Het is belangrijk dat je slechts één hand gebruikt bij het uitnemen en plaatsen van een blok, om de balans van de toren niet teveel te verstoren.
Naarmate spelers meer blokken van lagere niveaus van de toren verwijderen, bouwen ze hogere niveaus op met minder blokken per niveau; dit maakt het steeds moeilijker om een enkel blok eruit te trekken zonder dat de hele structuur instort!
Als je beurt een onmiddellijke crash veroorzaakt (d.w.z. voordat je tegenstander nog een kans heeft gehad), verlies je; evenzo als je tijdens iemands beurt een ander blok behalve het jouwe aanraakt of verplaatst, wat resulteert in een onmiddellijke ineenstorting - ook verlies!

Mikado
Benodigheden:
- 1 spel mikado (33 stokken)

Mikado
Een speler houdt alle stokken op de grond in zijn handen en laat ze ineens los, zodat ze op de grond vallen. Als er stokken naast de hoop gevallen zijn, moet u er maximaal 3 terug leggen, zodat het spel niet al te gemakkelijk wordt. Dan moet de eerste spelers zoveel mogelijk stokken oppakken zonder de andere stokken te bewegen. Als er een andere stok beweegt, is de beurt over en gaat de volgende speler verder. Dit duurt totdat alle stokken op zijn en dan is de speler met de meeste punten de winnaar.

Standaard aanwezige spellen op de boerderij:

2 klompenspellen (zakjes in klompen gooien)
2 oude sjoelbakken met stenen
1 pingpongtafel met badjes en balletjes
2 tafelvoetbalspellen met balletjes
1 trampoline & hooiberg
1 basketbalpaal
1 dartbord
Oude fietsjes en skelters